Usterki w mieszkaniu? Co obciąża najemcę, a co właściciela?

Zmodyfikowano dnia śr, 15 Luty, 2023 o 2:07 PO POŁUDNIU

SPIS TREŚCI


Przed zgłoszeniem


Przed zgłoszeniem nam usterki lub awarii upewnij się, że jej usunięcie nie należy do Twojego obowiązku.



Nagłe i niebezpieczne awarie - dzwoń od razu do właściwych służb!

  • brak prądu w mieszkaniu (zanim zgłosisz awarię lub zadzwonisz do dostawcy prądu, sprawdź bezpieczniki w mieszkaniu oraz na klatce, dobrym pomysłem również jest zapytanie sąsiadów czy u nich jest prąd - wtedy wiadomo, ze przyczyna nie leży po stornie mieszkania)
  • pożar w mieszkaniu (dzwoń straży pożarnej tel: 112)
  • zalewanie wodą (pamiętaj aby zakręcić zawory wody lub główny zawór wody - każda chwila zwłoki to większe straty materialne)
  • ulatniający się gaz (otwórz okna i dzwoń natychmiast 112 oraz na pogotowie gazowe tel: 992)
  • wykrycie CO (czadu) (natychmiast zakręć ciepłą wodę/wyłącz piecyk gazowy, wyjdź z pomieszczenia, przewietrz mieszkanie, a razie pogorszenia samopoczucia wezwij pomoc: 112)



Nieumyślne i przypadkowe szkody (polisa OC)

Skorzystaj z wykupionej przez siebie polisy OC. Pamiętaj, że zgłoszeniem szkody i jej obsługą musisz zająć się sam.

Jak zgłosić szkodę dowiesz się tutaj: Polisa OC Najemcy - jak dokonać zgłoszenia szkody (PZU)


Najemcę obciążają naprawy

  • malowanie zabrudzonych, zalanych czy obitych ścian
  • oświetlenia (w tym wymiana żarówek)
  • odtykanie zatkanych odpływów (w zlewie, w prysznicu, umywalce itp.)
  • mocowanie wyrwanych lub poluzowanych elementów, takich jak elementy mebli, zabudów meblowych, lamp, gniazdka elektryczne, przełączniki itp.
  • awarie sprzętu AGD spowodowane niewłaściwym użytkowaniem
  • wszelkie usterki związane z zakamienieniem elementów, np baterii czy kabiny prysznicowej (w tym wymiana zużytych elementów)
  • wszystkie pozostałe naprawy nie wymagające specjalistycznej wiedzy i sprzętu



Jeżeli naprawa jest po Twojej stronie, to powinieneś usunąć ją we własnym zakresie i na własny koszt. W razie wątpliwości lub problemów daj nam znać - możemy polecić odpowiedniego fachowca!



Właściciela obciążają naprawy

  • sprzętu AGD (chyba, że awaria jest spowodowana niewłaściwym użytkowaniem)
  • instalacji elektrycznej (z wyłączeniem osprzętu)
  • instalacji doprowadzającej wodę użytkową;
  • instalacji grzewczej (w tym pieca gazowego), z wyłączeniem odpowietrzania grzejników;
  • domofonu;
  • Problemy z wentylacją, w tym awaria wentylacji mechanicznej;
  • usunięcie skutków awarii powyższych (np. zalania)



Jak zgłosić usterkę?


Napisz do nas na [email protected] 



Podstawa prawna


Szczegółowym przepisem obowiązującym jest art. 681 Kodeksu Cywilnego:


"Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody."

Czy ten artykuł był pomocny?

To wspaniale!

Dziękujemy za opinię

Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!

Dziękujemy za opinię

Daj nam znać, jak możemy ulepszyć ten artykuł!

Wybierz co najmniej jeden powód

Wysłano opinię

Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł